dinsdag 7 juli 2015

je gedachten de baas

Het is me vaak opgevallen dat mensen zich laten sturen door hun gedachten in plaats van andersom. Je denkt dat gedachten je als het ware overkomen. Ze zijn er ineens en als gevolg daarvan voel je je blij of juist verdriet of bang.

Veel mensen hebben last hun gedachten. Misschien jij ook wel. Je denkt bijvoorbeeld voor andere mensen. Hij vindt het vast gek als ik dat zeg. Ze vinden het vast stom als ik niet mee ga.
Iedereen heeft daar weleens last van. Het is in zekere zin ook wel normaal.

Pas als je zoveel last van je gedachten hebt dat het je belemmert in je keuze vrijheid en in je functioneren wordt het een probleem.
Bijvoorbeeld als je de dingen altijd negatief ziet. Je hoort 's avonds in huis een geluid. Je zou kunnen denken: goh, volgens mij gaat de buurman naar de wc. Maar je kan ook denken: mijn god, er is een inbreker in huis en straks lig ik hier vermoord en alleen.
Je zult begrijpen dat beide gedachten heel verschillende emoties met zich meebrengen.

Als je bij veel dingen negatieve gedachten hebt, heb je ook veel meer negatieve emoties. Met name angst en vaak ook boosheid.
Als je steeds al bedenkt dat een ander weleens negatief over jou zou kunnen denken, ben je straks boos op diegene, terwijl hij of zij helemaal van niks weet.

Het goede nieuws is dat je gedachten echt kunt trainen. Je kan oefenen om je gedachten te sturen. En daarmee dus uiteindelijk ook je emoties. Vaak zitten er wel dingen achter, redenen waarom je zo denkt. Ook daar kan naar gekeken worden. Maar in relatief korte tijd kan je leren om je gedachten te sturen en zul je zien dat je al snel optimistischer in het leven kunt staan. Je zult je minder snel naar beneden laten drukken door de gedachten die een spelletje met je spelen. Jij bent in charge!

Heb je last van negatieve gedachten? Je kan er wat mee. Kijk op d-lifecoaching.com
Denk er eens over na! ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten